Nikon Imaging | Eesti | Europe

Kuidas paremaid portreepilte teha

Õppige selgeks hea portreefoto omadused

See ei saa ju nii keeruline olla – või saab? Teie sõber/abikaasa/laps palub teil ennast pildistada. Teil on kena digitaalkaamera, seega haarate selle ja pildistate. Kuid tulemus ei rõõmusta teid ja te ei tea, miks. Pilt on fookuses ja vajalikul määral säritatud – mis siis valesti läks? Saite just aru, et hea portree saamiseks ei piisa vaid sellest, et pilt on tehniliselt õigesti tehtud.

Kõigepealt tuleks mõelda taustale. See ei tohiks objektilt tähelepanu kõrvale juhtida. Tühi sein, tumerohelised lehed – kõik, mis on lihtne (ilma tugevate joonte või mustriteta), sobib hästi. Pole midagi hullemat kui joon, post või oks, mis näib kasvavat välja objekti peast.

© Gary Small

D800, objektiiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, katiku prioriteet, maatriksmõõtmine, täitevälk.

Sellel fotol „kasvab” liiklusmärgipost objekti peast välja.

© Gary Small

D800, objektiiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, katiku prioriteet, maatriksmõõtmine, täitevälk.

Sellel fotol oleme vaid mõne jala võrra liikunud – liiklusmärke pole – ja foto on meeldivam.

Arvestage taustaga

Kui pildistate kedagi heledal taustal, võib temast jääda näha vaid siluett. See on nii sellepärast, et objekti taga olev hele taust põhjustab kaameral alasäritust, muutes objekti tumedaks. Selle vältimiseks võiksite avada Nikoni digitaalse üheobjektiivilise peegelkaamera sisseehitatud välgu või lülitada sisse COOLPIXI või Nikon 1 digitaalkaamera välgu funktsiooni. Kuid isegi näole valgust lisades on hele taust ikkagi probleem. 

Igal Nikoni digitaalsel üheobjektiivilisel peegelkaameral ja COOLPIXI kaameral on olemas särikompensatsiooni funktsioon. Kasutage tausta heleduse tasakaalustamiseks ühe või kahe f-astme suurust ülesäritust või üks-kaks astet kiiremat säriaega. Kui tulemus pole ikka selline, nagu soovite, siis proovige teistsugust tausta: eelistatavalt sellist, mis on objektist tumedam.

Pidage meeles, et kõige olulisem on pildistatav objekt. Ärge pildistage kogu ala tema ümber. Minge füüsiliselt lähemale või kasutage telefoto objektiivi või suumobjektiivi. Eraldage oma objekt sellest lihtsast taustast, mille leidsite. Inimeste pead on vertikaalselt, seega pildistage neid nii. Horisontaalsed portreed ei pruugi paista kõige meeldivamad.

© Gary Small

D800, objektiiv AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, ava prioriteet, maatriksmõõtmine, sisseehitatud hüpik-täitevälk.

Selle portree kompositsioon pole üldse huvitav. Objekt istub telliskiviseina vastas, kaadri keskel, ja tema ümber on palju ruumi, mis pildile midagi juurde ei anna.

© Gary Small

D800, objektiiv AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, ava prioriteet, maatriksmõõtmine, integreeritud hüpik-täitevälk.

Selles kaadris palusime objektil nõjatuda vastu seina ja üle õla kaamera poole vaadata. Samuti kärpisime pilti tugevasti – vertikaalseks – et see paistaks huvitavam. Nüüd on telliskivitaustast saanud kompositsiooni dünaamiline element.

Mõelge stiili kujundamisele

Järgmiseks mõelge sellele, kuidas objekt riides on. Portreede puhul sobib ühevärviline riietus, peamiselt seetõttu, et see ei juhi tähelepanu kõrvale. Erksad mustrid hüüavad: vaata mind, ära nägu vaata.

© Gary Small

D300, objektiiv AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF lens, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, ava prioriteet, maatriksmõõtmine, kaamera sisseehitatud hüpikvälk.

Sellel pildil kannab objekt kirjut särki, kuid lisaks sellele istub ta veel ka mitmesuguste esemetega üle kuhjatud riiuli kõrval (vasakul) ja tema parem õlg on vastu lamellkardinat.

© Gary Small

D300, objektiiv AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, ava prioriteet, maatriksmõõtmine, SB-900 põrkub laest peegeldi abil, heites objektile valgust.

Sellel pildil palusime objektil liikuda – nii et lamellkardinast sai taust. Samuti palusime panna tal selga ühevärvilise särgi. Ja suumides ning kärpides pilti rohkem, eemaldasime ülejäänud häirivad elemendid. Laest põrkuv valgus valgustab pilti pehmelt.

Nurgad, mis toovad parima välja

Lõpuks: kui te just ei tee kohalikule politseijaoskonnale pilte kurjategijast, siis ärge pildistage objekti otsevaates. Laske objektil end veidi pöörata (näiteks 45 kraadi teist eemale) ja vaadata üle õla. See on ilusam poos, mis näitab inimesi kaunimana ja aitab neid ka saledamana paista.

© Gary Small

D800, objektiiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, ava prioriteet, maatriksmõõtmine, SB-900 kiirvälk, otsevälk. 

Sellel fotol on meil mõningaid probleeme. Esiteks, kui välk valgustab objekti otse, siis on taustal terav vari.

Teiseks on taust veidi üle kuhjatud: külgedel on pildiraamide osad, ülevalt paistab lagi ja kaadri all diivan. Ja lõpuks pole otsevaates asend kuigi kena.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR lens, 1/60 s, f/4, ISO 400, ava prioriteet, maatriksmõõtmine, SB-900 kiirvälk, põrkevälk.

Oleme saanud toreda pildi, suumides objekti eraldamiseks kaadri lähemale. Taust ei juhi enam tähelepanu kõrvale. Kuna välk põrkub laest, on valgus pehme (ilma teravate varjudeta pildil).

Lõpuks, selle asemel et lasta objektil kaamera ees otse seista, palusime tal seista nurga all, pöörata pea kaamera suunas ja panna käsivarred risti.

Artikli ja pildimaterjali autor on Gary Small.