Nikon Imaging | Eesti | Europe

12-03-2009

Nikoniga läbi elu ehk Naeratage – see ärritab kõiki!

Sergei Kondrashini heategevuslik multimeediaprojekt Underwater Photo Ballet

Fotoalbum Underwater Photo Ballet on oma olemuselt multimeediaprojekt – unikaalne isegi maailma mõõdupuude järgi. 60-leheküljelises albumis on esitatud 19 must-valget ja 23 värvilist fotot, millel on jäädvustatud läti balleti solistid Elza Leimane ja Raimonds Martinovs, kes esitavad armastatud balletipartiisid vee all! Fotod on pildistatud absoluutselt reaalses veealuses keskkonnas – mitte mingisugust montaaži! Elza ja Raimondsi naeratavad pärani silmadega näod - see leidis ka tegelikult aset. Selle nende äärmiselt haruldase oskuse poseerida vee all avastas fotograaf oma 2007. aasta personaalkalendri võtete ajal Horvaatias ning otsustas juba siis, et on vaja maksimaalselt avada veealune teema nende modellidega.

Albumisse jõudsid ka fotod, mis tehti tööhetkedel Läti Rahvusooperi laval ja kulisside taga. Need illustratsioonid aktsenteerivad veelgi enam allveefotode irreaalset efekti. Album mitte ainult ei sisalda endas tõelist kunstiteost, vaid on ka ise selleks. Fotod on trükitud kõrgekvaliteedilisele tugevale paberile – erinevale värviliste ja must-valgete lehekülgede jaoks. Kaas on kaetud spetsiaalselt selle väljaande tarvis Londonist tellitud naturaalse siidiga. Karbid, millesse album pannakse, valmistati käsitsi. Albumit trükiti piiratud tiraaž 500 autori poolt nummerdatud koopiat. Projekti üheks segmendiks on režissöör Sergei Frolovi poolt filmitud videoversioon, milles kasutati Läti noore ja väga andeka ansambli Vic Anselmo muusikat. Partiide tarvis ballettidest „Romeo ja Julia“, „Korsaar“, „Carmen“, „Luikede järv“ ja „Giselle“ õmbles disainer Ilze Plikause spetsiaalselt lavakostüümide „kaksikud“. „Luikede järve“ pakile kulus umbes tuhat kunstlillede kroonlehte ja, muide, see elas veealused võtted üle.

Osa albumitest saabub müüki kauplustesse Valters un Rapa esialgse hinnaga 70 latti (100 eurot). Samuti on neid võimalik hankida antud kodulehelt elektrooniliselt. Projekti heategevuslik idee seisneb selles, et kõigi albumi müügist poolt saadud vahendite eest hangib fotograaf Riia Ülikooli lastekliiniku intensiivravi osakonnale uue põlvkonna anestesioloogiaaparaadi. Seetõttu tänab Sergei Kondrashin juba ette igaüht, kes ostab selle rariteetse väljaande ja sellisel moel aitab elu ja surma vahel olevaid mudilasi pöörduda tagasi ellu. Sergei on lõputult tänulik Ugis Stipnieksile ja Eriks Gromulsile, kes toetasid teda selle kallihinnalise projekti realiseerimise algstaadiumis. Seejuures tegid nad seda südame sunnil, nõudmata mingeid äriplaane ega presentatsioone. Oma eeskujuga demonstreerisid nad, et terved, edukad, edasijõudnud ja varakad inimesed, millised enamik meist teiega oleme, peavad kasvõi vahetevahel tuletama meelde neid, kellel elus niipalju ei ole vedanud. Ja kui riigitegelastele ei ole meie laste tervis prioriteediks, saame me ise kasvõi natukene seda olukorda parandada.

Sergei Kondrashin on reinkarnatsiooni teooria pooldaja ja usub, et kui te olete selles elus ära teeninud tervise, heaolu ja jõukuse, ei ole see veel põhjus, et end lõdvaks lasta – kõik võib äkiliselt muutuda Ta teab omast käest seda, et hõivatud inimeste valmidus aidata abivajajaid ei lange alati kokku võimaluste ja konkreetsetest juhustest informeeritusega.

Seetõttu, kui pärast 2007. aasta autorikalendri ilmumist hakkasid ametlikule kodulehele www.calendar.lv kogu maailmast laekuma küsimused selle kohta, kuidas oleks võimalik kalendrit osta, jäi Sergei mõttesse, kuidas olla. Kalender valmis kingitusena ja ei olnud mõeldud müügiks, kuid kinkida seda kõigile soovijatele ei olnud ka parima tahtmise juures kindlasti võimalik. Siis mõistis fotograaf, et kui inimesed on valmis kulutama raha kunstile, on vaja anda neile võimalus – luua midagi uut, seekord müügiks.

Kuid kuna töös selliste kreatiivsete projektide kallal on Sergei prioriteediks mitte kasum, vaid kunst kui selline, otsustas ta, et teenitud raha tuleb kasutada kellegi hüvanguks. Ja suundus tuttava lastereanimatoloogi Peteris Kljava juurde Riia Ülikooli lastekliinikusse, et välja selgitada, mida on intensiivraviosakonna lastel vaja.

Selgus, et neile on vaja praktiliselt kõike alates elementaarsetest olmepisiasjadest. Kuid on seade „täitumatute unistuste“ seeriast, mida osakond omale vaevalt et kunagi saab lubada, nimelt uue põlvkonna anestesioloogiaaparaat Primus, mis maksab 30 000 latti. Kondrashin otsustas, et see on hea latt, mille poole tuleb püüelda.

Et sellist summat kokku saada, oli vaja luua eksklusiivne kõrgekvaliteediline toode, mida autor ka tegi. Album, mille, me loodame, te otsustate osta, on välja antud piiratud tiraažiga 500 nummerdatud eksemplari, valmistatud parimatest lähtematerjalidest suure hulga käsitööga, tema sisu on aga lihtsalt unikaalne. Teil on imeilus võimalus ühendada kolme ühes – omandada rariteetne kaasaegse kunsti näide, aidata reanimatsiooniarstidel efektiivsemalt päästa laste elusid ja puhastada karmat.

Üks kunsti suurimatest saladustest on harmoonia ja paradoksi ühtesulamine. Need elemendid sünnitavad hingi erutava ja haarava kunsti.

Ballett on vastuvaidlematult selline kunstiliik. Loendamatud kunstiteadlased, kunstnikud ja poeedid pühendasid oma töid sellele, kuidas tantsijate raske töö transformeerub laval elegantseteks grand jeté-deks ja paadeks. See kunstiliik ignoreerib inimese füüsilisi ressursse esteetilise naudingu ja tegevuse täiuslikkuse nimel. Paradoksaalne on, et ballett saavutab võidu gravitatsiooni üle ning vaatajad tõusevad, saal lõhkeb aplausist.

Ka fotograafia on niisugune kunst. Heas fotos on alati olemas miski tantsu virtuooslikkusest. Ta tekitab kerguse ja vabaduse tunde. Foto peatab minemalipsava hetke ja säilitab tunnetamatud emotsioonid, andes neile oma sõltumatu elu. „Sellel lühikesel hetkel, mil ma klõpsan fotoaparaadiga, hakkab minu tähelepanu köitev ese elama oma elu, mina aga muutun lihtsalt tema liikumatusesse jäädvustamise vahendiks Mulle tundub, et on õige öelda, et need fotod on spontaanne visuaalne monoloog minu elust, võib-olla palju intiimsem sellest, mida ma teen laval“ – räägib Riias sündinud maailmakuulus balletitantsija ja koreograaf Mikhail Baryshnikov oma must-valgetest fotodest (tema fotonäitus rändas mööda maailma ja aastal 2006 eksponeeriti seda Läti Rahvusooperis).

Niisamuti nagu balletikunst on ka fotograafia võit: võit valguse ja varju üle, värvi ja vormi üle, looduslike tingimuste ja tehniliste piirangute üle. Eriti neil juhtudel, kui fotograafi läbinägelikkus ja meisterlikkus kisub meid kaasa fantastilisse maailma, mis on loodud üksnes tema fotode tarvis.

Neid kunstisaladusi hoiate te praegu oma käes! Koos lõid läti balleti tähed Elza Leimane ja Raimonds Martinovs ning fotograaf Sergei Kondrashin kujuteldava paradoksaalse maailma, kus ratsionaalse aja igavene jooks sekundiks peatus. Proosalised seadused kaotasid hetkeks oma jõu, nende asemele astusid aga autori poolt kehtestatud reeglid. Vesi kui element, milles me oleme ainult külalised, sai neid seadusi vastu võttes ja nendega mängides selle fantastilise maailma loomise kaasosaliseks. Ta lisas täiendava mõõtme töösse, mis sunnib vaatajat hüüatama: „Aga see ei ole ju võimalik!“ Võimatu saab võimalikuks. Aga kunsti saladused jäävadki avastamata.

Alise Tifentale

Ajakirja „Foto Kvartāls“ peatoimetaja

PS! Loe lisaks: http://www.nikonlovers.eu/?path=3132&art=4100&noh=1&PHPSESSID=37e3af12d0e941da455c740383f28afc